Behandling av personopplysninger i Personellservice Trøndelag
Personellservice Trøndelag (PT) personvernerklæring overfor medlemmer og andre eksterne parter PT vil nedenfor gi generell informasjon om sin behandling av personopplysninger.Behandlingsansvarlig
Behandlingsansvarlig for personopplysningene vi behandler om deg er PT ved daglig leder. Kontakt oss.PT er en spareforening for offentlig ansatte i Trøndelag.
Regulering av PTs behandling av personopplysninger
Vi er underlagt personopplysningsloven og personvernforordningen General Data Protection Regulation 2016/679 ved sin behandling av personopplysninger. PT følger også Finans Norges bransjenorm for behandling av personopplysninger i bank og kredittforetak. PT vil i hovedsak innhente personopplysningene som registreres direkte fra den enkelte som medlem. Ved innsamling av opplysninger fra tredjepersoner (for eksempel fra banker/finansforetak og kredittopplysningsforetak) vil vedkommende bli varslet, med mindre innsamlingen er lovbestemt, varsling er umulig eller uforholdsmessig vanskelig, eller det er på det rene at varselets innehold allerede er kjent for vedkommende person. Dersom PT ønsker å innhente opplysninger som ikke er nødvendige for ivaretakelse av et avtaleforhold, skal PT først informere vedkommende om at det er frivillig å gi fra seg opplysningene og hva opplysningene vil bli brukt til.Behandlingens formål
PT vil ved avtaleinngåelsen og under det løpende avtaleforholdet registrere opplysninger om medlemmet og andre som har tilknytning til avtaleforholdet, for eksempel disponenter. PT vil også registrere opplysninger om personer som PT har avslått å inngå avtale med i den hensikt å kunne underrette vedkommende om avslaget og eventuelt i ettertid å kunne dokumentere forholdet.
Formålet med vår behandling av personopplysninger er i første rekke medlemsadministrasjon, fakturering og for å oppfylle de forpliktelser som PT har påtatt seg for gjennomføring av oppdrag og tjenesteavtaler med medlemmet, herunder å gjennomføre betalingstransaksjoner til eller fra medlemmets konti. PT vil for øvrig behandle personopplysninger i den grad lovgivningen pålegger eller gir adgang til slik behandling.
Utover dette behandles personopplysninger til følgende formål:
Oppfølging og markedsføring
• Medlemmets navn, kontaktopplysninger, fødselsdato og hvilke tjenester eller produkter det er inngått avtale om.
• Det enkelte medlem kan ved henvendelse til PT kreve sitt navn sperret for bruk i markedsføringsøyemed, utover oppfølging av avtaleforholdet.
Risikoklassifisering av kunder og kredittporteføljer
• PT vil etter regler i finansforetaksloven behandle kredittopplysninger og andre personopplysninger i forbindelse med etablering og bruk av systemer for beregning av kapitalkrav for kredittrisiko. Med systemer for interne målemetoder menes her våre modeller, arbeids- og beslutningsprosesser for kredittgivning og kredittstyring, kontrollmekanismer, IT-systemer og interne retningslinjer som er knyttet til klassifisering og kvantifisering av vår kredittrisiko og annen relevant risiko.
• Personopplysninger for dette formålet vil kunne innhentes fra kredittopplysningsforetak
Autentisering ved bruk av elektroniske tjenester
• Når PTs elektroniske tjenester benyttes, kan PT registrere brukeradferd og brukermiljø samt avvik fra dette, identifisere den datamaskin eller mobile enhet som medlemmet anvender ved bruk av tjenesten, datamaskinens/enhetens tilstand ol. Denne informasjonen vil vi bruke for å kontrollere at det er rett kunde som bruker den aktuelle tjeneste. PT kan også bruke informasjonen i en risikovurdering for å tilpasse autentiseringsmetoden som kunden skal benytte for tjenesten.
Forebygging og avdekking av straffbare handlinger
• PT vil behandle personopplysninger med formål å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere bedragerier og andre straffbare handlinger rettet mot medlemmer eller PT. Opplysninger innhentet med dette formål vil også kunne bli innhentet fra og utlevert til banker og finansinstitusjoner, politiet og andre offentlige myndigheter. Opplysningene som registreres vil kunne oppbevares inntil ti år etter registreringen.
• PT vil behandle personopplysninger for å forebygge og avdekke transaksjoner med tilknytning til utbytte fra straffbare handlinger eller med tilknytning til terrorfinansiering. PT er pålagt undersøkelses- og rapporteringsplikt for mistenkelige transaksjoner etter hvitvaskingsloven. PT er videre pålagt å rapportere mistenkelige opplysninger og transaksjoner til Økokrim. Slik informasjon vil PT oppbevare i fem år etter avslutning av kundeforholdet.
Kameraovervåkning i og utenfor bankens lokaler
• PT foretar tidsbegrenset lagring av bildeopptak ved kameraovervåking av lokaler.
Lydopptak ved melding om tap av betalingsinstrument
• For å gi mulighet til å dokumentere melding om tap av betalingsinstrument, vil PT eller den meldingstjeneste PT tilbyr, kunne gjøre lydopptak av slike meldinger. Lydopptaket vil i så fall bli oppbevart i 18 måneder.